یادگیری و نوآوری پیش نیاز دانشگاه کارآفرین
دکتر حسن طائی
سالن شماره یک
چکیده: فرایند ارضاء نیازهای شناختی، یادگیری نامیده می شود و نظام یادگیری اشاره به نظام اقتصادی پویایی دارد که تمام عاملان آن یاد گیرنده مادام العمر هستند و تلاش می کنند نتیجه یادگیری را به ارزش اقتصادی تبدیل کنند.نظام ملی نوآوریشبکه ای از بنگاه های عمومی وخصوصی، دانشگاه ها وسازمان های دولتی است که در کنش متقابل، هدف تولید دانش و تکنولوژی را در مرزهای ملیدنبال می کنند. شکل گیری نظام یادگیری و نوآوری ملی، منطقه ای و شرکتی پیش نیاز تشکیل دانشگاه کارآفرین است.
مأموریت سوم دانشگاه که به انقلاب علمی شناخته میشود، باعث ظهور الگوی جدیدی به نام دانشگاه کارآفرینشده است. چنین الگویی با ایجاد شایستگیهای کارآفرینی و فرهنگ سازمانی متناسب، شرایط تولید و انتقال دانش به جامعه، توسعه منطقه و افزایش رفاه برای مردم را فراهم مینماید. بنا بر اهمیت نقش و تأثیر روز افزون دانشگاهها در رفع نیازهای جامعه، این تحقیقدر ابتدا به تبیین ضرورت و جایگاه دانشگاه کارآفرین به عنوان نیاز جامعه امروزی پرداخته است. سپسبا این رویکرد که دانشگاه به عنوان خرده نظام در اجتماع قابل لحاظ است و پاسخگوی نیاز خانوار، بنگاه و دولت است، چهار ویژگی اصلی این دانشگاه استخراج شده است که عبارتند از: تعامل با اجتماع یا کسب و کار در منطقه، ایجاد اشتغال، تولید و انتقال علم و شیوه های آن و مسئولیت اجتماعی دانشگاه. همچنین مسئولیت جامعه در قبال دانشگاه نیز مد نظر قرار گرفته است تا چرخه نگاه سیستمی و اهمیت محیط در پیشبرد اهداف دانشگاه کارآفرین تکمیل گردد.
واژگان کلیدی: دانشگاه کارآفرین، تحقیق و توسعه، تولید علم، توسعه، رشد اقتصادی
محل برگزاری: سالن شماره 1