فرایند اطلاعات بازار و کاربردهای آن در قیمت گذاری
کد مقاله : 1072-FEMATH5 (R1)
نویسندگان
محمد جلوداری ممقانی1، شهاب باقری *2
1دانشکده علوم ریاضی و رایانه/دانشگاه علامه طباطبایی/گروه ریاضیات مالی
2خیابان خالد اسلامبولی -کوچه 11 -پلاک 18
چکیده مقاله
چگونگی شکل‌گیری قیمت ها در بازار های مالی مورد علاقه دائمی اقتصاددانان است. عوامل اقتصاد کلان، ریزساختارهای بازار و ترجیحات سرمایه گذار لیستی نسبتا کامل از عوامل موءثر بر قیمت هاست. تغییرات قیمت ها نسبت به اطلاعات حساس است و اطلاعات بخشی از عوامل شکل گیری قیمت ها است. در این مقاله به معرفی فرایند اطلاعات بازار می پردازیم. فرایند اطلاعات بازار شامل دو بخش است که یک بخش تنها در بردارنده اطلاعات درست در مورد عوامل بازار مرتبط با آن دارایی است و بخش دیگر دربردارنده ی شایعات،گمانه زنی ها و به طورکلی اطلاعات نادرست در مورد آن دارایی است. دارایی به وسیله ی جریان نقدی معرفی می شود. قیمت یک دارایی برابراست با امید جریانات نقدی تنزیل شده ی آینده به شرط این که اطلاعات به وسیله ی پالایه ی بازار تولید می شود. پالایه ی بازار توسط فرایند اطلاعات بازار تولید می شود. با معرفی پالایه ی بازار توسط فرایند اطلاعات بازار به معرفی فرایند قیمت دارایی و به طور خاص دارایی که یک جریان نقدی دارد، می پردازیم. یعنی در واقع ما به جای فرضیه وجود فرایند قیمت برای یک دارایی در بازار مالی شروع به ساختن چنین فرایندی با استفاده از اطلاعات بازار می کنیم. قیمت اختیار خرید دارایی را با توجه به فرایند قیمت دارایی پایه بدست می آوریم.
کلیدواژه ها
فرایند اطلاعات بازار، پل براونی، پالایه بازار
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر
login